Sabtu, 18 Julai 2009

Sayembara Puisi





Masuk tahun ni, aku pun dah tak ingat berapa kali aku membaca puisi di depan khalayak. Tapi tahun ini lain sikit, sebab saringan dibuat di Tugu Negara (Saringan 27 Jun, Akhir 4 Julai). Dah macam-macam asam garam dengan sayembara ni. Mungkin sudah tiba masanya untuk aku dan rakan-rakan 'orang lama' berehat. Tahun depan kita jangan masuklah.... bagilah orang-orang baru. Balik-balik muka sama saja!!


Mana-mana penganjuran pun tak ada yang sempurna. Kadangkala lucu bila memikirkan(macam-macam cerita). Yang minat membaca puisi pun tak lah ramai sangat. Ada negeri yang bilangan peserta boleh dibilang dengan jari. Carilah jalan meriahkan sayembara puisi kita ni. Kita nak sangat ada pembaharuan dalam sayembara ni, tapi macam dulu juga akhirnya.


Bagaimana soal memasyarakatkan puisi merdeka. Rasanya kita perlu mencari khalayak supaya masyarakat cintakan puisi dan negara. Janganlah minta khalayak datang tengok kita. Keluarga dan kawan-kawan kita sajalah yang datang tengok. Media juga tak berapa nak tulis. Siaran langsung Peringkat Kebangsaan ?? Belum pernah. Beginikah caranya kita cintakan negara, sedangkan berapa banyak siaran TV kita hanya hiburan semata. Kita sebenarnya belum begitu menghargai seni dan budaya bangsa.


Cara penghakiman juga perlu dilihat semula. Mungkin ada cara lain atau aspek-aspek penilaian lain yang boleh diperhatikan. Selamatkan sayembara yang semakin suram saban tahun. Kalau betul kita cintakan puisi, carilah suatu pembaharuan dengan serius.


Mungkin juga perlu ada penganjuran baru puisi merdeka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan